Friday, January 01, 2010

Peluang Menulis Skrip Drama Radio

1. Saya akan mulakan dengan bayaran honorariumnya terlebih dahulu. Sebab biasanya orang akan lebih cepat tertarik dengan jumlah wang yang besar: RM1100 – ya itulah kira-kira jumlah yang akan dibayar kepada anda sekiranya satu-satu drama radio yang anda tulis diterima dan kemudian disiarkan oleh pihak penerbit radio, RTM misalnya melalui saluran Klasik Nasional FM mereka.

2. Berapakah pula panjang halamannya yang diperlukan? Untuk panggung drama, pada kebiasaan panjang halamannya adalah antara 20-25 halaman yang ditulis dengan jenis Arial, dilangkau 1.5 baris. Apabila dilakonkan, biasanya akan mengambil masa selama setengah jam termasuk iklan.

3. 20-25 halaman kedengaran macam panjang. Tapi sebenarnya sama-sekali tidak. Kerana ini adalah skrip, justeru ia berisi dialog tanpa naratif (dengan sedikit kesan bunyi). Jadi pada kebiasaannya 20-25 halaman itu boleh disiapkan bahkan dalam masa satu ke dua hari sahaja draf awalnya. Sangat-sangat singkat.

4. Menulis skrip drama radio juga lebih mudah berbanding menulis cerpen – tertakluk kepada perbahasan tentunya – tetapi ini perspektif peribadi saya. Apa yang penting dalam menulis skrip drama radio adalah anda perlu memiliki watak-watak yang cukup kuat (maksimum watak dalam satu-satu cerita hanya 5 sahaja) dan kemudian watak itu akan membina ceritanya dengan sendirinya secara natural sekiranya anda menulis dengan jujur.

5. Perbandingan antara cerpen dengan skrip drama radio: bayangkan, anda memerah otak dan fikir selama tiga hingga empat hari untuk menyiapkan satu-satu cerpen, dan ditambah dengan tiga empat hari lagi untuk mengeditnya menjumlahkan semua sekali kira-kira satu minggu, dan bayaran honorarium hanyalah sekitar 150-300 ringgit sahaja (bergantung jenis media yang dihantar). Sedangkan menulis skrip drama radio yang memerlukan jumlah tempoh yang kurang lebih sama, anda boleh dapatkan lima ke tujuh kali ganda pulangan!

6. Okey, saya tahu anda akan mencemik sambil mengatakan: “Menulis bukan untuk duit!”

7. Benar, saya tidak nafikan. Saya sendiri pun menulis untuk kepuasan estetika dan bukan untuk duit. Tapi duit tetap penting untuk kelangsungan hidup, dan lebih-lebih lagi, pulangan wang amat penting kalau anda berhasarat menjadi penulis sepenuh masa. Duit yang banyak juga boleh memberikan motivasi dan meningkatkan morale anda sebagai penulis -- kerana dengan cara itu anda akan merasa bahawa karya anda dihargai. Justeru menulis skrip yang hasilnya lumayan adalah strategi yang sangat baik bagi menampung sara hidup dalam masa anda menyiapkan novel-novel yang tebal atau cerpen-cerpen yang sarat yang memberi kepuasan estetika tetapi ternyata tidak memberikan pulangan wang yang menguntungkan. Lebih-lebih lagi dalam masa-masa harga barangan yang sedang naik ini.

8. Oleh itu saya mengajak rakan-rakan sekalian, yang masih menuntut di IPTA atau IPTS seluruh Malaysia, untuk marilah sama-sama kita menyertai pertandingan menulis skrip drama radio anjuran RTM. Maklumat lanjut mengenai pertandingan ini boleh diperoleh di laman ini (sila klik). Tarikh tutupnya adalah pada 28 Februari 2010, dan syaratnya hanya mereka yang masih bergelar mahasiswa sahaja yang boleh menyertai. (Pun demikian bagi yang bukan mahasiswa masih boleh mengirimkan skrip untuk siaran biasa, tetapi tidak akan dinilai untuk memenangi pertandingan. Bayaran honorarium tetap akan dibayar sekiranya skrip yang dihasilkan disiarkan).

9. Ini adalah peluang bagi siapa-siapa yang berminat untuk mencuba nasib dan mengasah bakat sekaligus mengukur potensi diri. Percayalah, tak akan ada ruginya mencuba, dan untung-untung kalau ada rezeki, malah boleh menang hadiah. Jumlah hadiah terkumpulnya adalah sebanyak RM 28,750.

10. Siapa-siapa yang berminat menulis skrip drama radio, tetapi tidak tahu formatnya, sila titipkan nama dan alamat emel anda di ruangan komen. Saya akan kirimkan contoh skrip ke alamat anda.

11. Sila maklum, bahawa saya bukanlah pihak urus setia pertandingan, sebaliknya hanya membantu mempromosikan. Salam hormat.

67 comments:

Dr Asy said...

Asyradi

email:meor90@yahoo.com

minta bantuan skrip radionya ya..Syukran ya akhi

Syukri Sapuan said...

syukri

kotapertiwi@yahoo.com

InsyaAllah, kalau berkesempatan saya ingin juga mencuba nasib.

terima kasih bang aidil

=)

BiLA PenA bERbicAra said...

Salam Aidil... Tolong juga hantarkan contoh skripnya...

muizzah111@gmail.com

Terima kasih ya...

sonditx said...

nak jadi pelakon tu boleh? miahahahha

Aidil Khalid said...

Dr Asy, Syukri, Muizzah,

Sudah diemelkan. Selamat menulis, ya! Jangan lupa kirimkan ke RTM.


Sonditx,

Ahaha, aku memang ada dengar yang RTM ambik orang untuk berlakon suara radio. Tapi kalau tak silap kena pergi audition dulu. Kena check dengan RTM lah. Kau tak nak try ke tulis skrip? Trylah! Tak ada ruginya pun. =)

niza abdullah said...

salam,
akhi, sy jgk berminat utk tgk cth skrip 2..
kasih_nurhania@yahoo.com

terima kasih..

Nore said...

Aidil,

memandangkan aku tengah menganggur ni.aku pun mau cuba2 juga la.hahaha

nore13@gmail.com

thanks!

Aidil Khalid said...

Niza Abdullah dan Nore,

Sudah diemelkan. Selamat menulis dan jangan lupa kirimkan ke RTM ya. Skrip memang sangat-sangat diperlukan sekarang ini. =)

sonditx said...

heee.. tidak salah mencuba kan.

shahnahar1986@yahoo.com

dan tidak salah juga kalau pengarang melakonkan watak yang dikarang. huiiii.. mesti pendengar teresak2. baru menjiwai watak. miahahhaa

Wanabubakar said...

Saya berminat nak tengok contoh skrip tu kerana tak pernah tengok. Bolehkah sdr perpanjangkan kepada saya juga?
salam: dr.irwan

Aidil Khalid said...

Sonditx dan Dr.Irwan,

Sudah saya emelkan. =)

sonditx said...

sudah diterima. terima kasih daun keladi!

Ilya said...

Salam, sdr aidil. Saya juga berminat utk mendapatkan contoh skrip drama radio. Mohon emailkan ke alamat ilya601@gmail.com. Terima kasih =)

Ilya said...

Salam, sdr Aidil. Bolehkah saya kongsi posting sdr berkenaan skrip drama ini di Komuniti Dramatis di majalah online eSastera.com? Sekadar untuk memberi maklumat kepada para pengunjung di sana. Saya adalah administrator untuk Komuniti Dramatis di eSastera.com (kablam_22). Mohon kebenaran, terima kasih =)

Anonymous said...

nama: muhammad aminul khalil
email: scorpio_sg8@yahoo.com

terima kasih saudara aidil.
saya tak pernah menulis skrip drama.
banyak kali baca format dan teknik menulis skrip drama, tapi masih tak berkeyakinan.

terima kasih.

Aidil Khalid said...

Ilya,

Ya, silakan. Tapi jangan lupa dikreditkan ke blog ini sebagai sumber asal.

badriyah ali said...

Assalamualaikum..

saya juga ingin melihat contoh skrip..harap dapat kirimkan ke emel saya badriyah1089@yahoo.com

terima kasih.

daynah mokara said...

daynah

aduhai90@yahoo.com

sila emelkan cth skrip dan format nya unutk saya ok.

tq.

daynah mokara said...

daynah

aduhai90@yahoo.com

sila emelkan cth skrip dan format nya unutk saya ok.

tq.

jaffry said...

jaffry

iserve2all@gmail.com

saya berminat untuk menulis skrip dan saya mula nak berjinak dalam penulisan ni.

klu ada format menulis untuk drama@ filem pun harap dapt d kongsi

Ilya said...

Salam, sdr Aidil. Terima kasih atas kebenaran sdr. Saya telahpun kongsikan artikel sdr ini di esastera.com/dramatis. jemputlah ke komuniti kami pada masa lapang sdr =) terima kasih.

Anonymous said...

salam..
sy berminat nk tgk cth skrip & format tu..jgn lupa emel kat sy.. n_ilyana_s@yahoo.com

Aidil Khalid said...

Sdri Ilya, saya sememangnya salah seorang ahli esastera.com. Saya menggunakan id ideal. =)

Badriyah, Daynah, Jaffry, Anonymous, skrip sudah pun diemelkan. Selamat menulis.

MOHD HANIFF said...

salam abg aidil...
ingin mencuba juga rasanya.

puterafriend_haniff@yahoo.com.my

Terima kasih, abg Aidil!

narawastu said...

tqvvm......awak memberi peluang dan prujuk kpd sesiapa yg berminat. jgn lupa hntr kat sy..
hamidahu@yahoo.com

Anonymous said...

salam Aidil..
minta dikirimkan contoh skrip drama.
saya juga ingin mencuba mengubah tulisan kepada drama pula.
mana tau menjadi.

arjuna_leo86@yahoo.com.my

terima kasih daun keladi.

Aidil Khalid said...

Mohd Haniff, Narawastu, Anonymous,

Sudah diemelkan. Selamat menulis.

miss sweet said...

aidil, sepertinya kamu sedang menuntut jurusan undang2. tp berdasarkan luahan hati kamu di blog ini. seperti mahu menjadi penulis sepenuh masa.

adakah kamu tidak mahu menjadi seorang peguam?? kerana kamu kelihatan mempunyai bakat terpendam dlm bidang undang2-undang.

adakah sedari kecil kamu bercita2 ingin menjadi peguam??
bilakah timbul minat untuk menulis ini??

icha said...

saya juga tertarik nih.
icha.rm19@gmail.com

icha said...

saya juga tertarik nih.
icha.rm19@gmail.com

icha said...

saya juga tertarik nih.
icha.rm19@gmail.com

safiy said...

salam Aidil..minta tolong kirimkan skrip juga..terima kasih
emel-penaklukcinta@gmail.com

azie said...

Menarik juga untuk dicuba. Appreciate jika sdr boleh mengirim contoh skrip utk dipelajari. TK banyak2
nsharuddin@hotmail.com

Yusrizal said...

salam aidil..

mohon attach cth skrip..

nama:Yusrizal Yusoff
emel:yusrizal.yus@gmail.com

terima kasih..

Azida said...

Salam..

Terima kasih kerana sudi berkongsi info... Saya juga ingin mencuba nasib.. Boleh tolong emelkan detail dan contoh skrip kepada saya. Terima kasih!

Anonymous said...

sy bminat tgk contoh skrip jug

mmg sy suka blajar bnd baru

kubuntu_92@yahoo.com

Anonymous said...

salam..sy berminat nk tau fomat drama radio...
email sy...mieraridz@yahoo.com
terima kasih..

Aidil Khalid said...

Sudah diemelkan. Maaf sedikit lambat.

Anonymous said...

teima kasih. ni id sye peterpan_midi@yahoo.com.

utk drama tv ada ker?

aNNa Raihan said...

ya, berminat jugak... sila emelkan kepada saya anna.raihan@gmail.com
t.kasih :-)

abi said...

Salam,...berminat juga harap dpt emailkan cth skrip drama radio ke emel pixma80@gmail.com
Terima kasih :-)

adilah said...

Salam...saya berminat menulis skrip.minta emailkan cara dan contoh skrip radio yang lengkap sebagai contoh..terima kasih...adilah2009@gmail.com

Anonymous said...

mohon attach cth skrip..

from: jasmin
e-mail: jasminliterature@yahoo.com

Rose said...

Salam Saudara Aidil,

Mohon e-mailkan contoh penulisan skrip drama radio dan formatnya.

Rosmawati
rosma80@ymail.com

Terima kasih.

shahrul said...

Shahrul

saya turut berminat untuk menulis skrip.

shahbak@rocketmail.com

terima kasih banyak-banyak.

nurulatiq said...

salam... en.aisil saya juga berminat utk melihat format skrip tersebut.
tolong emailkan ke
nurulatiq99@gmail.com untuk rujukan saya...
terimassss ye

Aidil Khalid said...

SILA MAKLUM, BAHAWA ENTRI INI DICIPTA UNTUK MENGGALAKKAN PENYERTAAN MENULIS SKRIP DRAMA RADIO ANJURAN RTM. MEMANDANGKAN PERTANDINGAN TERSEBUT TELAH PUN BERAKHIR, MAKA SAYA TIDAK AKAN MELAYAN SEBARANG PERMINTAAN UNTUK CONTOH FORMAT SKRIP DRAMA RADIO LAGI. SEKIAN, TERIMA KASIH.

AIDIL KHALID

Anonymous said...

boleh mintak contoh tak?

yuki_peace@yahoo.com

by ct..syukran ye

Anonymous said...

assalamualaikum.. boleh hantarkan contoh skrip drama pada saya, terima kasih.

bcikgu@gmail.com


cik siti, jb

Anonymous said...

Salam,boleh kirimkn sy contoh skrip drama radio,...sy nak belajar menulis,.....tq

Anonymous said...

salam sdr Aidil Khalid;

Izinkan saya menyelongkar dan menerobos blogspot saudara bagi mendapatkan ilmu-ilmu sastera berguna. Saya berminat dalam penulisan. Di saat ini ingin mencuba pula penulisan skrip drama radio. Sudi apalah kiranya saudara e-mailkan contoh skrip penulisan tersebut. Allah sahaja dpt membalasnya. tk. m_rani@ppj.gov.my

Nuramiera edora said...

saya pun nak jugak...Hanissyasyahani@gmail.com

Anonymous said...

Salam.. saya berminat nk cuba menulis skrip ^_^ tapi x tahu format =.=

tlg emelkn cth skrip ke aceluffy53@yahoo.com

terima kasih

Anonymous said...

salam.. sya macam berminat.. boleh tolong emailkan contoh ke riey_cbg@yahoo.com

TQ

asnida nida said...

Salam...saya berminat dengan penulisan skrip tp xtau bagaimana formatnya....minta tolong saudara untuk emailkn cthnya ya...tq...fansuridaman_77@yahoo.com

Aishah Hesham said...

AssalamuAlaikum
Mohon diemailkan format skrip ke

aishah.hesham@gmail.com

terima kasih. Moga Allah mempermudahkan urusan tuan kerana tuan mempermudahkan urusan saya. amin

zaitonmdtawil said...

Assalamualaikum, saya amat berminat untuk menulis skrip drama radio. Kerjasama saudara dalam memberikan contoh skrip drama radio amat saya perlukan. Email saya : zaitonmdtawil@gmail.com. Terima kasih.

Anonymous said...

salam.
minta izin untuk melihat contoh skripnya.boleh ya?
ini emel saya
kaklong91@gmail.com

Drama Lover said...

Its really great info. Thanks

Anonymous said...

Rozaidee

rozaidee.hamidi@gmail.com

ammar haziq said...

salam, baru jumpa blog nie..mohon satu contoh skrip drama radio..email saya : mohdsalehismail@yahoo.com
tk atas kerjasama, moga tuan diberkati Allah swt..insyallah

Anonymous said...

Assalamualaikum. Mohon E-mel kan untuk saya? Walaupun post anda ni mungkin sudah diterbitkan agak lama, tapi saa masih berminat nak tau. Boleh email kan? Terima kasih.

Cik Nina

ninabanana94@gmail.com

Mohd Sumali Basuri said...

salam minta tolong emaikan di mohdsumali@yahoo.com

Anonymous said...

assalamua'laikum.., saya muhamad hazreen bin akhiruddin

alhazreen@gmail.com

terima kasih.... =)

Jamunaa Patchappan said...

minta tolong emailkan format dan contoh skrip radio ke email : dearjamunaa@gmail.com
Terima kasih.

Azreel Kacak said...

Assalamualaikum...minta jasa baik tuan kongsikan format dan contoh skrip radio kepada saya..(ingin menambah ilmu)-email- azreelrosni@yahoo.com ..terima kasih...

Anonymous said...

Assalamualaikum,
berminat untuk dapatkan format skrip radio.

anyss
annieyss@gmail.com

terima kasih

  © Blogger template 'Morning Drink' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP